BĚŽNÉ POTÍŽE V TĚHOTENSTVÍ

V těhotenství vás mohou potkat běžné obtíže s ním spojené jako např. únava, ranní nevolnosti, zácpa, křeče v dolních končetinách atd. Poradíme vám, jak se s nimi co nejsnadněji vypořádat.

Křečové žíly

Vznikají zvětšující se dělohou, která tlačí na pánevní žíly a tím se zvyšuje i tlak na žíly nohou.
Křečové žíly se obvykle po porodu zmenšují, ale někdy nezmizí úplně.

  • Během dne zkuste odpočívat s nohami nahoře, abyste nebyla pořád na nohách.
  • Vyvarujte se dlouhé chůzi.
  • Nenoste punčochy či ponožky s těsným elastickým okrajem.

Ucpání a krvácení z nosu

V těhotenství je zvýšená hladina progesteronu a estrogenu a to způsobuje i zvýšený krevní oběh a tím i otok nosní sliznice. Překrvení sliznice způsobuje nadměrnou sekreci hlenu. Zvýšený krevní oběh také působí na drobné nosní žilky, a proto se může stávat časté krvácení z nosu.

  • Přijímejte větší množství tekutin (čistá voda, vodou ředěné čerstvé ovocné a zeleninové šťávy, neslazené a ne moc silné čaje apod.)
  • Používejte zvlhčovač vzduchu a hlavně v noci v ložnici.
  • Při spaní si více podložte hlavu.

Zadržování vody a otok

Hromaděním vody v tkáních vznikají otoky obvykle nohou, kotníků, rukou a prstů. Otok může být také i příznakem preeklampsie,
tudíž byste se měla o otocích zmínit lékaři.

  • Vyhýbejte se dlouhému stání, pravidelně odpočívejte s nohami nahoře.
  • Pijte dostatek tekutin.
  • Nenoste těsné oblečení (punčochy či ponožky s těsným elastickým okrajem) nebo těsnou obuv.
  • Při otoku rukou držte ruce nad úrovní srdce a ne svěšené dolů.

Větry a nadýmání

Říhání a také nadýmání se v období těhotenství pravděpodobně nevyhnete. Progesteron způsobuje zpomalování pohybu střev,
což vede k jejich roztahování.

  • Nejezte jídla, která nadýmají, jako např. zelí, smažená jídla, některé luštěniny. Také jezte menší porce.
  • Jídlo jezte pomalu, abyste nepolykala vzduch.

Pálení žáhy

V pozdějším těhotenství se mohou u vás objevit pálivé a bolestivé pocity v oblasti hrudní kosti. Způsobují to kyselé žaludeční šťávy,
které jsou vytlačování do dolní části jícnu. Vysoká hladina progesteronu může uvolnit svěrač mezi jícnem a žaludkem.

  • Jezte malé porce jídla a častěji.
  • Nejezte před tím, než si jdete lehnout, pálení žáhy často vzniká při vodorovné poloze.
  • Po jídle si vezměte antacida, ale zkonzultujte s lékařem, zda jsou vhodná pro těhotné.

Nadměrná tvorba slin

  • Jezte méně potravin obsahující škrob a také méně mléčných výrobků.
  • Ovoce může zmírnit nadměrnou tvorbu slin.

Křeče v dolních končetinách

V průběhu těhotenství jsou křeče v dolních končetinách silnější a častější, hlavně když jste v posteli.

  • Chození na boso.
  • Pomohou masáže končetin.

Únava

V prvním trimestru můžete cítit velkou únavu, která je způsobená fyzickými změnami v těle a také vzrůstu hladiny hormonů. Vyčerpanost postupně ustupuje a znova přichází koncem těhotenství, kdy nosíte hmotnost navíc.

  • Odpočívejte vždy, když můžete.
  • Každý den trochu cvičte.
  • Nechte si pomoci od ostatních v domácnosti i v zaměstnání.
  • Snižte fyzickou námahu a více spěte.

Zácpa

Vysoká hladina progesteronu způsobuje zácpu.

  • Jezte potraviny bohaté na vlákninu, ovoce a zeleninu.
  • Dodržujte pitný režim.
  • Jezte sušené švestky nebo šťávu ze švestkového kompotu.
  • Pravidelným cvičením povzbudíte střeva k aktivitě.

Hemoroidy

Jsou křečové žíly v oblasti konečníku. V těhotenství vznikají tlakem dělohy na velké krevní cévy. Hemoroidy někdy krvácejí,
krvácení není škodlivé. Časté krvácení však konzultujte se svým lékařem.

  • Předcházejte zácpě.
  • Pravidelní cvičení pomáhá pohybu střev a pravidelnému vyprazdňování.
  • Dělejte si dvakrát denně teplou sedací lázeň.
  • Pravidelným posilováním pánevního dna zlepšujete krevní oběh.

Dušnost

Vzniká zvýšenou tvorbou progesteronu, který zvyšuje dechovou frekvenci,
a také v posledním trimestru rostoucí děloha tlačí na bránici a plíce.

  • Vyvarujte se stresu a při dušnosti nepanikařte, tím to ještě zhoršíte.
  • Při dušnosti si nesedejte, ale stůjte, abyste mohli dostatečně roztáhnout hrudník.

Závratě a mdloby

Závratě se mohou objevit na začátku těhotenství, kdy se tělo vyrovnává s rychlejším krevním oběhem, anebo také tlakem dělohy
na cévy. K závratím také může docházet z důvodu nízkého krevního tlaku či nízké hladiny krevního cukru.

  • Když je vám horko, jděte se nadýchat čerstvého vzduchu.
  • Stále mějte při sobě nějakou sladkost – oříšky, rozinky, sušenky nebo čokoládu.
  • Dodržujte pravidelný pitný režim.
  • Když se cítíte na omdlení, tak zkuste si sednout a dát nohy mezi kolena, aby se mozek prokrvil.

Stresová inkontinence

Projevuje se koncem těhotenství mírným únikem moči při kašli, kýchnutí nebo smíchu.

  • Procvičujte svaly pánevního dna
  • Únik moči může být také způsobem infekcí močových cest, proto se raději poraďte s lékařem.

Ranní nevolnosti

I když se mluví o ranních nevolnostech, tak pocit nevolnosti může přijít kdykoliv v průběhu dne. Nevolnosti vymizí nebo se výrazně zlepší ke konci prvního trimestru. Pokud je nevolnost nezvladatelná, kdy v žaludku neudržíte žádné jídlo ani tekutinu a máte váhový úbytek, poraďte se se svým lékařem.

  • Nikdy nemějte prázdný žaludek, jezte malá jídla, ale často.
  • Někomu může pomoci zázvor v čaji, či zázvorové bonbony.
  • U postele mějte připravenou malou porci jídla, kterou sníte, než vstanete.
  • Při zhoršujícím se pocitu na zvracení a nadměrné tvorbě slin je dobré cucat bonbon s citronovou příchutí.
  • Pokud se nevolnost zhoršuje při čištění zubů, zkuste vyměnit značku zubní pasty.

Nespavost

Ke konci těhotenství trápí mnoho budoucích maminek nespavost, a to buď z úzkosti z blížícího se porodu,
tak i se zvětšujícím se bříškem, kdy je spánek nepohodlný.

  • Pohodlného spánku dosáhnete s pomocí velkého množství polštářů, které vložíte mezi nohy, pod nohy a pod břicho.
  • Dejte si teplou koupel před spaním.
  • Udělejte si teplé mléko.
  • K večeři nejezte těžká jídla.
  • Pravidelné cvičení také pomáhá lepšímu spánku.

Poradíme vám 9 tipů, jak se dobře vyspat i v těhotenství

Bolesti zad

V těhotenství postihuje polovinu až tři čtvrtiny nastávajících maminek. Když se tělo připravuje na porod, jsou klouby více
rozvolněné než normální, a s rostoucím bříškem mění podmínky pro udržení rovnováhy.

  • Při sezení by měla být kolena výše než kyčle. Židle, na které sedíte, by měla mít dobrou opěrku pro oporu zad.
  • Nejlepší polohou pro spánek je na boku na kvalitní matraci a mezi kolena a pod břicho si dejte polštář (může být kojící polštář).
  • Nenoste boty na vysokých podpatcích.
  • Nákup noste rovnoměrně rozložený v obou rukou.
  • Z lehu se nezvedejte přímo do sedu, nejprve se obraťte na bok, spusťte nohy na zem a pomalu se posaďte.